Album zawiera nagrania trzech sonat Paula Hindemitha, który rozpoczynał swą karierę kompozytorską pozostając pod wpływem wciąż wtedy aktywnego twórczo Claude’a Debussy’ego, a kończył w zupełnie innej rzeczywistości lat 60. XX wieku, w erze eksperymentów sonorystycznych, formalnych i harmonicznych. Był także znakomitym altowiolistą, stąd znacząca liczba jego utworów dedykowanych altówce. Pierwsza z sonat posiada jeszcze romantyczny charakter, urzeka pięknem i bogactwem motywów, pozostałe dwie mają znacznie bardziej współczesne brzmienie. Wszystkie stawiają wysoko poprzeczkę wykonawcom, zarówno w kwestii umiejętności technicznych, jak i uchwycenia struktury dzieła. Maria Shetty, altowiolistka związana z krakowską akademią muzyczną oraz NOSPR, kameralistka, współzałożycielka
Messages Quartet oraz pianistka Monika Wilińska-Tarcholik tworzą pełen porozumienia duet. Prowadzą słuchacza przez skomplikowaną, pełną znaczeń materię muzyczną z dużą wrażliwością na niuanse barwowe i stylistyczne oraz wirtuozowskim polotem.
DUX 2074Total time: [45:24]
Paul Hindemith
Sonate for viola and piano Op. 11 No.4 (1919) 618896
2. II. Thema mit Variationen
[3:40]
3. III. Finale (mit Variationen)
[9:28]
Paul Hindemith
Sonate for viola solo Op. 25 No. 1 (1922) 618897
4. I. Breit. Viertel
[2:05]
5. II. Sehr frisch und straff. (Viertel)
[2:16]
6. III. Sehr langsam
[4:45]
7. IV. Rasendes Zeitmaß. Wild. Tonschönheit ist Nebensache
[1:32]
8. V. Langsam, mit viel Ausdruck
[4:28]
Paul Hindemith
Sonate for viola and piano Op.25 No. 4 (1922) 618898
9. I. Sehr lebhaft. Markiert und kraftvoll
[5:10]
10. II. Sehr langsame Viertel
[3:44]
11. III. Finale. Lebhafte Viertel
[5:28]
Wykonawcy:
Maria Shetty /altówka/
Monika Wilińska-Tarcholik /fortepian/