Cykl
Ludus tonalis powstał podczas pobytu
Paula Hindemitha w Yale (USA), kiedy kompozytor miał już za sobą okres twórczości awangardowej, skłaniając się ku estetyce neobarokowej. Dzieło bezpośrednio nawiązuje do
Das Wohltemperierte Klavier Jana Sebastiana Bacha, a tradycja barokowej polifonii łączy się tu z XX-wieczną stylistyką i indywidualnym językiem muzycznym kompozytora. Tym, co upodabnia do siebie oba cykle, jest ścisłe traktowanie formy fugi, różni je natomiast swobodny sposób kształtowania preludiów/interludiów, które przybierają różnorodne formy – u Hindemitha to obok preludium, toccaty i fantazji również siciliana, foxtrot, marsz lub walc.
Utwór zalicza się do wyjątkowych dzieł w literaturze fortepianowej, intryguje i inspiruje wykonawców od momentu powstania. Zainspirował również
Agnieszkę Panasiuk, absolwentkę Royal Academy of Music z Londynie, finalistkę konkursu
Delius Prize. W jej interpretacji słychać wyraźnie bachowskie inspiracje, a płytę dopełnia bonus –
Sarabanda z
Suity francuskiej, jako punkt odniesienia.
DUX 1904Total time: [59:08]
Paul Hindemith
Ludus tonalis (1942) Ćwiczenia kontrapunktyczne, tonalne i pianistyczne618596
1. Praeludium. Moderate
[4:07]
2. Fuga prima in C. Slow
[2:51]
3. Interludium. Moderate, with energy
[1:22]
4. Fuga secunda in G. Gay
[1:34]
5. Interludium. Pastorale, moderate
[1:20]
6. Fuga tertia in F. Andante
[2:40]
7. Interludium. Scherzando
[1:17]
8. Fuga quarta in A. With energy
[3:35]
9. Interludium. Fast
[1:18]
10. Fuga quinta in E. Fast
[1:21]
11. Interludium. Moderate
[1:19]
12. Fuga sexta in E flat. Quiet
[2:11]
13. Interludium. March
[1:58]
14. Fuga septima in A flat. Moderate
[2:41]
15. Interludium. Very broad
[3:08]
16. Fuga octava in D. With strength
[1:11]
17. Interludium. Very fast
[1:28]
18. Fuga nona in B flat. Moderate, scherzando
[2:19]
19. Interludium. Very quiet
[2:33]
20. Fuga decima in D flat. Moderately fast, grazioso
[1:40]
21. Interludium. Allegro pesante
[2:10]
22. Fuga undecima in B (Canon). Slow
[2:35]
23. Interludium. Valse
[1:52]
24. Fuga duodecima in F sharp. Very quiet
[3:14]
25. Postludium. Solemn, broad
[4:07]
Johann Sebastian Bach
II Suita c-moll BWV 813 Suite No. 2 in C minor, BWV 813617636
26. Ścieżka bonusowa: Sarabanda z II Suity francuskiej c-moll BWV 813 Jana Sebastiana Bacha
[3:09]
Wykonawcy:
Agnieszka Panasiuk /fortepian/