
ZDUMIENI ŚWIATŁEM • CHÓR CENTRUM MYŚLI JANA PAWŁA II – PATRONOWI
Nagranie przygotowane z okazji XX rocznicy śmierci Jana Pawła II.
Płyta zawiera cztery kompozycje
powstałe w ciągu ostatnich ośmiu lat, należące do bogatego
dorobku Pawła Hendricha, kompozytora docenianego przez festiwale,
zespoły i instytucje muzyczne na całym świecie. Pokazują one
konsekwencję, z jaką twórca rozwija swój indywidualny styl,
skupiając się przede wszystkim na architekturze formy utworów.
Tytułowe fraktale znakomicie oddają sens ich budowy, wskazując na
ograniczenia środków materiałowych, ujętych jednak w różnych
skalach czasowych i przestrzennych. To muzyka na wskroś współczesna
w wyrazie, w której element robotyczny, wymagający posiadania wręcz
nadludzkich umiejętności technicznych, splata się z wszechobecnym
duchem improwizacji, której sprostać może jedynie człowiek.
Decyzję o tym, która frakcja zwycięży, kompozytor pozostawia
każdorazowo wykonawcom.
Album jest rejestracją błyskotliwych
interpretacji specjalizujących się w wykonawstwie muzyki nowej
solistów oraz zespołów z Polski, Austrii i Szwajcarii. Nagrania na
żywo odbyły się podczas polskich festiwali muzyki współczesnej,
z udziałem kompozytora kreującego warstwę elektroniczną.
Autorem komentarza do utworów Pawła Hendricha, zamieszczonego w książeczce dołączonej do płyty, jest Tomasz Biernacki.
To płyta, którą
wyjątkowo doceni każdy miłośnik polskich filmów i seriali
powstałych w latach 60., 70. i 80 ubiegłego wieku. Najsłynniejsze
tytuły swoją sławę zawdzięczają nie tylko genialnym
scenariuszom i kreacjom aktorskim, ale też muzyce, która przy
pomocy jednego rozpoznawalnego motywu może natychmiast przenieść
słuchacza w ekranową rzeczywistość. Ścieżki dźwiękowe Jerzego
Matuszkiewicza, Włodzimierza Korcza i Henryka Kuźniaka to
mistrzostwo gatunku, idealnie wpisujące się w koloryt czasów, w
jakich powstały i podkreślające narrację. Absurdy PRL, rozmach
rozkwitającego kapitalizmu, odwaga góralskich zbójników,
kryminalne intrygi, atmosfera przedwojennych dancingów – te i
wiele innych wątków zyskało swoją wyrazistość dzięki melodiom
i kontrapunktom, które już na zawsze związały się z obrazem.
Na
płycie słyszymy je w doskonałych aranżacjach Tomasza Stolarczyka,
jednego z członków znanego kwartetu BrassRiders. Zespół, który
za cel stawia sobie promocję muzyki polskiej i instrumentów dętych
blaszanych, pokazuje tutaj w pełni moc i potencjał wyrazowy
blaszanego instrumentarium.