
PAWEŁ ŁUKASZEWSKI • JOASZ – KRÓL JUDZKI OPERA W DWÓCH AKTACH
DUX 2116/2117
Album jest rejestracją premierowego wykonania koncertowego opery, a zarazem premierą fonograficzną dzieła opartego na libretcie osiemnastowiecznego poety i mnicha Pietra Metastasia.
Azione sacra to gatunek pokrewny oratorium jednak nazwa ta bardziej uwypukla komponent dramatyczny – nie jest to bowiem dzieło statyczne, kontemplacyjne, a mini-opera w dwóch aktach. Kompozytor w swojej pracy oparł się częściowo na polskim tłumaczeniu, sięgając także do źródłowego tekstu. Sam określa Joasza mianem sacra rappresentazione i jest to drugie tego gatunku dzieło w jego dorobku. W warstwie muzycznej Łukaszewski pozostaje wierny swojej własnej stylistyce, osadzonej w tonalności, wyróżniającej się zróżnicowaną fakturą – od kameralnych recytatywów po dynamiczne fragmenty chóralne. Finezyjna struktura dzieła pozwala słuchaczowi orientować się w fabule dzięki wyrazistym motywom muzycznym przypisanym do poszczególnych osób i wątków. Ważną rolę pełni także komentujący akcję chór oraz instrumentalne intermezza.
W nagraniu udział wzięli znakomici soliści, których głosy idealnie splatają się z dramatyczną wymową dzieła.
Album jest rejestracją premierowego wykonania koncertowego opery, a zarazem premierą fonograficzną dzieła opartego na libretcie osiemnastowiecznego poety i mnicha Pietra Metastasia.
Azione sacra to gatunek pokrewny oratorium jednak nazwa ta bardziej uwypukla komponent dramatyczny – nie jest to bowiem dzieło statyczne, kontemplacyjne, a mini-opera w dwóch aktach. Kompozytor w swojej pracy oparł się częściowo na polskim tłumaczeniu, sięgając także do źródłowego tekstu. Sam określa Joasza mianem sacra rappresentazione i jest to drugie tego gatunku dzieło w jego dorobku. W warstwie muzycznej Łukaszewski pozostaje wierny swojej własnej stylistyce, osadzonej w tonalności, wyróżniającej się zróżnicowaną fakturą – od kameralnych recytatywów po dynamiczne fragmenty chóralne. Finezyjna struktura dzieła pozwala słuchaczowi orientować się w fabule dzięki wyrazistym motywom muzycznym przypisanym do poszczególnych osób i wątków. Ważną rolę pełni także komentujący akcję chór oraz instrumentalne intermezza.
W nagraniu udział wzięli znakomici soliści, których głosy idealnie splatają się z dramatyczną wymową dzieła.