Paweł Łukaszewski zaliczany jest do tuzów współczesnej muzyki sakralnej, a jego język muzyczny określić można mianem antymodernizmu lub „nowości zakorzenionej w tradycji”. Choć dorobek kompozytora obejmuje zróżnicowany repertuar, to właśnie utwory o tematyce religijnej zdają się być jego znakiem rozpoznawczym. Twórca, za wzór mając m.in. wokalno-instrumentalne dzieła Gustawa Mahlera i Henryka Mikołaja Góreckiego, czyni w symfoniach celem nadrzędnym wyraziste i sugestywne przekazanie przesłania płynącego z głębi tekstu. Obie symfonie cechuje rozmach aparatu wykonawczego. Pierwsza, pełna dramatycznych kontrastów jest deklaracją wiary w opiekę Bożej Opatrzności. Druga, pulsuje stale zmieniającym się rytmem i metrum; próżno w niej szukać kontemplacji i modlitwy, jej tekst nawołuje przecież „śpieszmy się kochać”. Symfonie to dzieła przejmujące w wyrazie, który spotęgowany jest pełną ekspresji interpretacją znakomitych solistów, chórów i orkiestry.
DUX 1844Total time: [69:03]
Paweł Łukaszewski
I Symfonia „Symfonia o Opatrzności” na sopran, mezzosopran, baryton, chór mieszany i orkiestrę (1997–2008) Symphony No. 1 “Symphony of Providence” for soprano, mezzo-soprano, baritone, mixed choir and orchestra (1997–2008)618524
1. Gaudium et spes
[10:47]
3. Terra nova et caelum novum*
[10:23]
4. Et expecto resurrectionem mortuorum*
[14:18]
Paweł Łukaszewski
II Symfonia „Festinemus amare homines” na sopran, dwa fortepiany, chór i orkiestrę symfoniczną (2003–2005) (słowa ks. Jan Twardowski, przekł. na jęz. łac. Sylwester Dworacki) Symphony No. 2 Festinemus amare homines for soprano, two pianos, choir and symphony orchestra (2003–2005) (words: Rev. Jan Twardowski)618525
Wykonawcy:
Anna Mikołajczyk /sopran/ [1-8]
Agnieszka Rehlis /mezzosopran/ [1-4]
Jarosław Bręk /baryton/ [1-4]
Ravel Piano Duo [5-8]
Chór Polskiego Radia w Krakowie [1-4]
Orkiestra i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej [1-8]
Piotr Borkowski /dyrygent/ [5-8]
Marcin Nałęcz-Niesiołowski /dyrygent/ [1-4]