„Minimalizm został zdominowany przez heteroseksualnych białych mężczyzn — Terry'ego Rileya, Steve'a Reicha, Philipa Glassa — więc Eastman, czarnoskóry gej jest istotnym uzupełnieniem obrazu całego stylu, nawet jeśli jego podejście było specyficzne i być może wyprzedzało swoje czasy” napisał New York Times w 2016 roku. Kolejna lewicowa fanaberia, którą oddają się nowojorscy snobowie? Niekoniecznie. Od publikacji tej opinii zapomniana przez ćwierć wieku twórczość
Juliusa Eastmana znalazła się w centrum zainteresowania London Contemporary Music Festival, MaerzMusik w Berlinie i krakowskiego festiwalu Sacrum Profanum, a także trafiła do opiniotwórczej prasy po dwóch stronach Atlantyku.
Teraz posłuchać można nowych wersji najsłynniejszego dzieła Eastmana (pod prowokacyjnym tytułem
Evil Nigger) które opublikowane zostały właśnie na płycie winylowej. Kaskady dźwięków, zwykle generowane przez cztery fortepiany, ożywili tym razem słynny Arditti String Quartet (w aranżacji Tomasz Opałka) oraz dwóch polskich mistrzów akordeonu, Rafał Łuc i Maciej Frąckiewicz (w aranżacji Piotra Peszata). Dziś muzyka Eastmana rozbrzmiewa równie mocno, co przerażające i śmieszne zarazem tytuły jego najbardziej znanych kompozycji (w tym zagubionego
Nigger Faggot).
DUX 7755Total time: [42:16]
Julius Eastman
Evil Nigger 615478
1. side A - Evil Nigger (Arranged by Tomasz Opałka)
[21:03]
2. B Evil Nigger (Arranged by Piotr Peszat)
[21:13]
Wykonawcy:
Arditti String Quartet [1]
Irvine Arditti /skrzypce/
Ashot Sarkissjan /skrzypce/
Ralf Ehlers /altówka/
Lucas Fels /wiolonczela/
Maciej Frąckiewicz /akordeon/ [2]
Rafał Łuc /akordeon/ [2]